Oprava motoru vysavače ETA Rowenta
Dostal se mi do rukou na opravu vysavač ETA 0404 Rowenta. Je to skoro průmyslový vysavač, má 2 rychlosti řešené odbočkami ve vinutí motoru. Díky tomu je elektricky velmi robustní, protože triakový regulátor v jiných vysavačích dost často odejde jako první. Hlavní výhodou je velký pytlík a odsávání z vrchu. U malých vysavačů se nasává vodorovně skrz pytlík a skrz všechny nečistoty v něm. Tady nečistoty padají dolů, zatímco vzduch se odsává vrchem. Díky tomu saje pořád stejně i když je pytlík skoro plný.

Pokud přestane fungovat, stačí zkontrolovat:
- Ložiska (točí se hladce, bez viklání a chrastění)
- Uhlíky (původní jsou 6,3 x 10 x 31 mm)
- Vinutí (odpor vinutí obou rychlostí 5-10 Ω)
- Přepínač (sepnuté kontakty přepínače <5 Ω)

Ložiska
Tomuhle vysavači se po 30 letech podruhé rozpadlo přední ložisko motoru 9 x 24 x 7 mm (před 15 lety bylo už jednou měněno).

To je obecná nevýhoda vysavačů: Vzduch se táhne skrz motor, čímž se motor chladí, ale zároveň se znečišťuje jemným prachem. Po rozebrání, umytí a vizuální kontrole motoru je vidět, že motor je nepoškozený. Jen přední ložisko je namáhané největší zátěži proudícího vzduchu, který do něj postupně nanáší prach (i když je uzavřené) až roztrhne klec, kuličky se uvolní a ložisko se rozpadne. Rozměr ložiska 9 x 24 x 7 mm je nestandardní, ale dalo se koupit jako náhradní díl za 40,-Kč.

Zadní ložisko 7,9 x 22 x 7 mm je původní. Taky bylo trochu zanesené ale nepoškozené, takže jsem ho jen ze zadní strany otevřel, vvyčistil kartáčkem, umyl v petroleji a naplnil vazelínou.
Uhlíky
Při kontrole se ukázaly výrazně sjeté uhlíky – jen 12mm z původních 32mm délky. Jeden měl dokonce upadlé měděné přívodní lanko, Rovnou jsem je vyměnil za nové (6,3 x 10 x 31 mm), které se mi za 100Kč také podařilo koupit jako náhradní díl. Akorát nové uhlíky měly pružinku průměru 8 mm, zatímco původní jen 7,3mm, takže se do podavače nevešly. Vytočil jsem proto pružinky ze starých uhílků a dal je na nové uhlíky.

Komutátor je rovnoměrně sjetý 0,2mm ze 2 mm celkové tloušťky lamel, takže dalších 30 let určitě zvádne a není ho potřeba ani přebrušovat. Ulomené přívody k motoru jsem nahradil silikonovými lanky SiF průřezu 0,75mm2, konce opatřil poctivě zakrimpovanými dutinkamí a fastony (odkaz).

Vinutí
Při testování opraveného motoru na 70% se ukázalo, že při pohybu přívodů občas dojde ke zkratu mezi začátkem a koncem vinutí. Rozkreslil jsem proto zapojení motoru, viz obrázek.

Pro snížení otáček je přidáno +50% závitů do obou pólových vinutí staroru. To je v principu dobré řešení, realizace však naráží na izolační pevnost laku vodiče. Ve spodním vinutí se tak vedle sebe potkávají vodiče s rozdílem napětí 230V, což lak nemusí vydržet. (dodatečné vinutí by mělo být od základního více odizolováno, což není). V červeně označeném místě tak může dojít ke zkratu jako u tohoto motoru. Protože převíjet motor by se nevyplatilo (nový stojí 1500,-Kč), rozhodl jsem se používat motor jen na 100%. Aby nedocházelo ke zkratu přes dodatečná vinutí, bylo k tomu potřeba přerušit zeleně označenou spojku mezi vinutími, jediný drát vedoucí přímo z horního vinutí do spodního (na dalším obrázku ten tenký modrý označený šipkou).

Vinutí bylo od předchozího opraváře trochu poškrábané, takže jsem jen zkontroloval, že se nikde nedotýkají 2 místa s poškozenou izolací a do čel vinutí jsem vmasíroval na ochranu vysokoteplotní (červený / motorový) silikon. Mimochodem dá se koupit i v malé tubě po 40g 🙂

Při sestavování mi chvíli trvalo, než jsem odhalil správný sled vrtulí a distančních podložek, takže jsem to pro jistotu vyznačil do plánku.

Přepínač
Poslední část, která se může pokazit je přepínač. Ten byl u tohoto vysavače naštěstí v pořádku, jinak by se musel vyměnit za jiný.


Motor se zapíná nejprve na nižší a pak teprve na vyšší rychlost, což snižuje záběrný proud a tím šetří vinutí motoru i kontakty přepínače. Při zapínání motoru rovnou na 100% jsem změřil rozběhový proud až 30A, což nejen nadměrně zatěžuje elektrický přívod, ale zároveň může vyhodit slabší jistič. Jmenovitý proud motoru je In = 5 A a moje snaha je, aby spotřebič při rozběhu nebral více než 2x tolik (2 In). Roztáčet motor klikou před spuštěním vysavače by asi nikoho nebavilo, takže nejjednodušším způsobem pro snížení rozběhového proudu bude softstartér.
Jen pro představu: 2,5hod čištění a oprava motoru, 1,5h analýza zapojení motoru a zkratu ve vinutí, 3hod o tom napsat 😀


Dobrý den.Mam stejny vysavač jaký je v popisu a dnes mi v opravně řekli vadný motor.Zajimalo by mě,kolik takový motor stojí,jestli součástí motoru jsou i ložiska které máte v popisu.
Děkujinza odpověď Minařík.
Dobrý den potřeboval bych radu, našel jsem vyhozený tento starý vysavač ETA 1440 model 91-92 vyčistil jsem ho, motorově funguje, ale bohužel jsem zjistil, že má vadný kondenzátor na řídící desce, tak jsem v Elektru koupil na doporučení jiný, ale zřejmě se špatnými parametry ??? Vyměnil ho zapájel , ale vysavač nejde zapnout, původně fungoval i s vadnou součástkou, proto jsem zklamaný, nevím na koho se mám obrátit, líbí se mi na tom výrobku jeho kvalitní propracovanost na tehdejší dobu, chybí mně ještě
Jasně, otázka je, co tam ta řídicí deska dělá. Podle fotek zahrnuje ovládání vysavače pouze vypínač a triakový regulátor. Pokud Vám stačí používat vysavač na plný výkon, mělo by stačit triakový regulátor vyřadit a vypínačem připojovat motor přimo na 230V. Jinak v regulátoru je nejčastěji spálený výkonový prvek – triak, který jě potřeba vyměnit, někdy ještě s pár dalšími součástkami. Zároveň přidat varistor na 275V~ paralelně k triaku, aby se zabránilo jeho proražení při překmitech na indukčnosti motoru. Ale to už vyžaduje si zapojení rozkreslit a zkontrolovat postupně všechny součástky, takže snažší bude určitě regulátor přemostit. Při připojení motoru vypínačem přímo na 230V by každopádně měl vysavač fungovat, jinak je problém v motoru, vypínači nebo síťové šňůře.